Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Tadeusza Kościuszki w Ryczowie

Doradztwo zawodowe

Co dalej, ósma klaso?

Jak tam Wasze decyzje dotyczące wyboru szkoły? Już podjęte? A może wcale nie macie ochoty niczego wybierać? To normalne

Wg słynnego psychologa Abrahama Maslowa (tego od piramidy potrzeb), w każdym z nas toczą ze sobą walkę dwie przeciwstawne siły. Pierwsza siła kurczowo trzyma się bezpieczeństwa i poczucia strachu i ma tendencję do regresji oraz wracania myślami do przeszłości. Boi się ryzyka, niezależności i wolności. Druga siła pcha nas do przodu, do samorealizacji. W tym samym momencie więc chcemy i nie chcemy zmian. Najczęściej sprowadza się to do tego, że chcemy, aby coś się zmieniło na lepsze, ale nie chcemy przechodzić przez proces zmiany. Boimy się tego i wolimy pozostać w tym, co jest dla nas wygodne i komfortowe.

 

Krótka powtórka: Co warto wziąć pod uwagę?

Cechy szkoły:

  • profile klas i języki obce, jakich uczą się uczniowie w danej szkole,
  • progi punktowe, czyli to, ile punktów trzeba było mieć w poprzednich latach, by dostać się do szkoły, do danej klasy (różnice między klasami w danej szkole mogą być dość istotne),
  • liczebność klas,
  • koła zainteresowań, jakie proponują nauczyciele. oferta dodatkowa szkoły. Dobrze, jeśli poza standardowymi kołami przedmiotowymi jest coś jeszcze – kursy zawodowe, praktyki, wymiany międzynarodowe, nietypowe koła (koło teatralne, chór, gazetka szkolna, koło rycerskie, sztuk walki, artystyczne, informatyczne),
  • jacy uczniowie wybierają najczęściej tę szkołę.

Cechy ucznia:

  • Co lubisz? A czego nienawidzisz się uczyć?
  • Jakie przedmioty sprawiają ci przyjemność, jakie są ok, jakie są dużym problemem? Czy to, jakie lubisz przedmioty, to kwestia nauczyciela czy raczej twoich możliwości i chęci?
  • Czym się interesujesz, o czym chętnie czytasz, oglądasz filmiki w internecie?
  • Czy masz jakieś trudności w nauce, specyficzne problemy? Czy masz jakieś problemy zdrowotne? Np. alergie, problemy kardiologiczne, które mogą uniemożliwić ci naukę w klasie sportowej lub konkretnym technikum czy szkole branżowej.
  • Jakie masz ambicje? Czy myślisz o studiach, o zawodach, które wymagają wyższego wykształcenia, a może wręcz przeciwnie widzisz się w rzemieślniczym zawodzie?
  • Jakie masz wyniki szkolnych egzaminów próbnych?

 

Analiza cech szkoły i potrzeb ucznia powinna być podstawą do podjęcia decyzji o wyborze szkoły. Szkół wybranych powinno być kilka.

  1. Na pierwszym miejscu ta wymarzona.
  2. Na ostatnim ta, do której dostaniesz się na pewno (tak na wszelki wypadek, by uniknąć stresu odnalezienia się poza systemem po pierwszej rekrutacji).
  3. Pomiędzy nimi warto wybrać kilka szkół, które również odpowiadają twoim potrzebom, choć może nie są tak idealne.

To zwiększa szansę, a także daje poczucie elastyczności. Nie jest dobrze stawiać wszystko na jedną kartę. Stres i gorycz ewentualnej porażki są wtedy dużo większe.

 

Czy istnieje idealny wybór? Obejrzyj krótki film:
https://www.youtube.com/watch?v=BQt_vz7W7BM


 

Krótki przegląd szkół najczęściej wybieranych przez naszych uczniów:

 

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Wrzesień 2021
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Imieniny

Ważne strony