39. Uroczystość 185-lecia istnienia Szkoły w Ryczowie
Uroczysty apel -
Wykład dr Konrada Meusa - klasy 1-4 -
Wykład dr Konrada Meusa - klasy 5-8 -
KONKURS WIEDZY O PATRONIE - wyniki
KONKURS PLASTYCZNY O PATRONIE - wyniki
Dzień Patrona z jubileuszem w tle
24 marca 2022 r. uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ryczowie, w towarzystwie Mariusza Krystiana, wójta Gminy Spytkowice, rozpoczęli obchody 185-lecia istnienia Szkoły w Ryczowie. Pierwszym przystankiem tego świętowania był Dzień Patrona w rocznicę przysięgi Tadeusza Kościuszki na Rynku w Krakowie. Wykład dr. Konrada Meusa z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i wystawa Ojcowie Niepodległości uatrakcyjniły uroczystą akademię.
Program Dnia Patrona Szkoły w całości dedykowany był wychowankom i uczniom Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ryczowie. Przedszkolaki i uczniowie szkoły oddali hołd Tadeuszowi Kościuszce, składając kwiaty pod jego popiersiem i śpiewając pieśni hymniczne: „Mazurek Dąbrowskiego” „Rotę”, „Marsz Polonia”.
Dyrektor szkoły powiedziała: Na nasze świętowanie przywołujemy najpierw Tadeusza Kościuszkę, bohatera wielu narodów, który podpowiada nam, w jaki sposób służyć Ojczyźnie, w czasie szczególnym, kiedy granice naszego sąsiada są zagrożone. Nasz Patron jest autorem słów: „Największym zwycięstwem jest to, które odnosimy nad nami samymi” i „Zachowanie twoje niech będzie takie, aby je każdy pochwalał”. Możemy uczynić je mottem naszego postępowania. Jubileusze są jak urodziny: zapraszamy bliskich, aby celebrowali z nami ten ważny dzień. Jesteśmy szkołą z patriotycznymi tradycjami, dlatego będziemy śpiewać pieśni. To śpiewanie zrodziło się z potrzeby serca. Wyrosło ze wspomnień z lat dzieciństwa i młodości, z tradycji domu rodzinnego, z osobistych doświadczeń dziadków i pradziadków. Jest w nim poczucie więzi i jedności, przywiązania i przynależności do Ojczyzny, za wolność której tak wielu ofiarowało swe życie.
Pan dr Konrad Meus, z Instytutu Archiwistyki UP w Krakowie, w wykładach dla uczniów młodszej i starszej grupy wiekowej przedstawił Tadeusza Kościuszkę jako bohatera wielu narodów: Rzeczypospolitej, Stanów Zjednoczonych, Serbii, Białorusi. Podkreślił, że o naszym patronie szkoły uczniowie wielu amerykańskich placówek oświatowych obowiązkowo uczą się na zajęciach lekcyjnych. Pan Profesor przedstawił Kościuszkę jako wybitnego żołnierza, stratega, człowieka honoru, wyprzedającego postępowaniem i myślą polityczną co najmniej epokę. Ciekawostką wykładu były fragmenty filmów o Tadeuszu Kościuszce, w tym niema produkcja, przygotowana ponad 100 lat temu.
Pan Profesor przedstawił Kościuszkę jako wybitnego żołnierza, stratega, człowieka honoru, wyprzedającego postępowaniem i myślą polityczną co najmniej epokę. Ciekawostką wykładu były fragmenty filmów o Tadeuszu Kościuszce, w tym niema produkcja, przygotowana ponad 100 lat temu.
Pan Mariusz Krystian, wójt Gminy Spytkowice, podkreślił, że szkoła w Ryczowie i nasza wieś, posiada swoich bohaterów. Do nich należy nie tylko Tadeusz Kościuszko, ale również założyciel szkoły. ks. Jan Biedrończyk. On na miarę swoich możliwości działał jako społecznik i prekursor wielu inicjatyw we wsi. Z owoców jego działalności możemy korzystać do dziś.
Ostatnim elementem wspólnego świętowania było obejrzenie wystawy Ojcowie Niepodległości ze zbiorów Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie. Ekspozycja prezentuje liderów walki o wolną Polskę w 1918 r.: Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wincentego Witosa, Wojciecha Korfantego oraz Ignacego Daszyńskiego. Można zobaczyć wielkoformatowe zdjęcia w skali rzeczywistej tytułowych „Ojców Niepodległości” i przeczytać krótkie biogramy postaci. Na ekspozycji prezentowane jest także kalendarium najistotniejszych wydarzeń w procesie odradzania się niepodległej Polski oraz kopie najważniejszych dokumentów związanych z 11 listopada 1918 r. Korzystając ze specjalnej mapy można prześledzić jak w latach 1918-1921 zmieniały się granice II Rzeczypospolitej. Bohaterowie wystawy to: artysta, dyplomaci, żołnierze i politycy, a także działacze społeczni. Reprezentowali różne poglądy polityczne, różnili się przynależnością społeczną i religią, urodzili się pod różnymi zaborami. Mimo to potrafili zjednoczyć się wokół jednego, nadrzędnego celu: niepodległości Polski! Nie oznaczało to, że we wszystkim się zgadzali i wzorowo współdziałali. Pozostali wierni własnym poglądom, ale wykorzystując sprzyjające warunki zewnętrzne, poprowadzili Polaków ku wolności.
D. Fryc-Piętak