Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkolno - Przedszkolny im. Tadeusza Kościuszki w Ryczowie

16. Wycieczka do Wrocławia

Utworzono dnia 19.10.2022, 21:25

DWUDNIOWY SPACER PO WROCŁAWIU

Nasza dwudniowa przygoda rozpoczęła się w środę 12 października. Zgromadziliśmy się na parkingu nieopodal szkoły, aby punktualnie o godzinie 7.00 wyruszyć w drogę. Trasę Ryczów – Wrocław pokonaliśmy w około 3,5 godziny.

Pierwszym punktem na naszej liście była Hala Stulecia. Obejrzeliśmy budynek co prawda tylko z zewnątrz, ale wywarła na nas ogromne wrażenie dzięki niespotykanej konstrukcji. Kopuła, która wyróżnia ten budynek spośród innych, w chwili powstania była największą kopułą na świecie. Zaprojektowana została przez niemieckiego architekta Maksa Berga. Obecnie Hala Stulecia jest miejscem, gdzie odbywają się różnego rodzaju imprezy.

Nieopodal Hali Stulecia, w Parku Szczytnickim,  znajduje się czterdziestoczterotonowa stalowa konstrukcja zwana Iglicą. Wzniesiona została w 1948 roku i miała być symbolem dążenia wrocławian do odbudowy miasta   zniszczonego podczas II wojny światowej. Trzy odnóża podstawy tej budowli przedstawiały trzy klasy społeczne – robotników, chłopów i tzw. inteligencję pracującą. Przewodnik opowiedział nam ciekawą historię o śmiałku, który próbował wspiąć się na jej szczyt – plan nie do końca zrealizował, ale zaangażował przy tym tabun jednostek ratowniczych!

Następnie udaliśmy się w kierunku Fontanny Multimedialnej – największej takiej fontanny w Polsce i jednej z największych w Europie. Powstała w 2009 roku i miała być niejako prezentem dla mieszkańców miasta z okazji dwudziestej rocznicy wolnych wyborów w powojennej Polsce. Powierzchnia, jaką zajmuje ta konstrukcja to 1 ha. Na jej dnie znajdują się punkty świetlne, które w połączeniu z muzyką powodują wspaniałe wodne widowisko, szczególnie piękne o zmroku.

Następnym miejscem był mały drewniany kościół pw. św. Jana Nepomucena mieszczącego się na terenie Parku Szczytnickiego. Kościół stanowił element wielkiej Wystawy Stulecia prezentującej historię Śląska. Do 1966 r. odprawiane były tam msze święte, na chwilę obecną nie odbywają się tam nabożeństwa.

Ostatnim punktem w tej części Wrocławia było Muzeum Sztuki Współczesnej.  Wystawiane i popularyzowane są tutaj dzieła sztuki wrocławskiej z II połowy XX wieku, skierowane do zróżnicowanych wiekowo i społecznie grup. Najbardziej urzekła nas w tym miejscu dowolność, z jaką mogliśmy interpretować oglądane dzieła. Każdy z nas widział coś innego, niezwykłego. Każdy mógł wyrazić własną opinię i nie zostać za to skrytykowany.

Następnym miejscem, które zobaczyliśmy, był stadion miejski we Wrocławiu - Tarczyński Arena. Powstał w 2011 roku na potrzeby odbywającego się w Polsce Euro 2012. Stadion pomieści 45 105 kibiców. Spełnia on wszelkie wymogi obiektu najwyższej, czyli czwartej kategorii UEFA – mieści także sale konferencyjne i bankietowe, biura, siłownię, pełni funkcję miejsca, w którym odbywają się różne imprezy.

Ostatnim punktem na naszej mapie było Hydrpolis – centrum wiedzy o wodzie.

Aby wejść do Hydropolis, musieliśmy przejść przez najdłuższą w Europie drukarkę wodną,  która tworzy różne wzory i napisy na ścianie wody. Gdy tylko się do niej zbliżymy, rozchyla się niczym kurtyna i pozwala nam przejść suchą stopą. Wnętrze miejsca zostało podzielone na 7 stref tematycznych. Hydropolis bardzo nowoczesne, zawiera mnóstwo tablic i wystaw multimedialnych, dzięki którym poznaliśmy ciekawostki z podwodnego świata, natury wody i jej wykorzystania w życiu codziennym. Co więcej, mogliśmy obejrzeć makiety największych na świecie statków, multimedialną mapę Wrocławia, symulator zamieci śnieżnej i inne wynalazki przedstawione za pomocą nowoczesnej technologii.

W czwartek zwiedzanie rozpoczęliśmy od Panoramy Racławickiej. Obraz znamy tylko z podręczników, a dzięki wycieczce mogliśmy zobaczyć to dzieło na żywo i to w olbrzymich rozmiarach. Panorama Racławicka zrobiła na nas ogromne wrażenie i cieszymy się, że mimo bardzo burzliwych jej losów, znalazło się odpowiednie miejsce ekspozycji.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był Ostrów Tumski. Najstarsza dzielnica Wrocławia bogata jest w wiele ciekawych, zabytkowych miejsc. Przewodnik pokazał nam między innymi: Kościół św. Idziego, Most Tumski, Pałac Arcybiskupi, Kościół św. Marcina, Pomnik św. Jana Nepomucena.

W dalszej części udaliśmy się do Wieży Matematycznej. Jest to jeden z najpopularniejszych miejsc widokowych we Wrocławiu. Stanowi część gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego. Z tarasu widokowego mieszczącego się na wysokości 42 metrów można zobaczyć Stare Miasto, zabudowę centrum, wieże kościołów, katedry oraz ratusza. Widok zapiera dech w piersiach!

Zwieńczeniem naszej wędrówki był spacer po Historycznym Centrum Wrocławia, po którym udaliśmy się do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Zmęczeni, ale bogatsi o nowe doświadczenia, wróciliśmy do swoich domów.  Wycieczka do Wrocławia z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.