2023/2024 - #SuperKoderzy
„MICROBITOWCY I PYTHON”
-nauka programowania w języku Python
z wykorzystaniem płytki MicoBit na lekcjach informatyki
w ramach projektu #SuperKoderzy 2023
Autor: Kazimierz Bartuś - nauczyciel informatyki
Czas realizacji: rok szkolny 2023/24 od wrzesień 2023 r. do grudzień 2023 r.
Adresat: uczniowie klas VIII a i VIII b
Rodzaj innowacji: metodyczno - technologiczna
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: lekcje informatyki poświęcone nauce programowania z wykorzystaniem języka tekstowego wysokiego poziomu – Pythona oraz elektronicznej płytki MicroBit. Zajęcia zgodne z podstawą programową informatyki oraz rozkładem materiału.
Opis innowacji: innowacyjna metodyka nauczania programowania w klasie 8 opiera się na zastosowaniu płytki MicroBit jako narzędzia do praktycznego zastosowania umiejętności programowania w języku Python. Podejście to ma na celu zwiększenie zaangażowania uczniów poprzez zastosowanie interaktywnych eksperymentów, które łączą programowanie z fizycznym środowiskiem za pomocą MicroBit.
Główny cel innowacji:
Poprzez połączenie programowania w Pythonie z praktycznymi eksperymentami na płytkach MicroBit, moja innowacyjna metodyka zapewnia dynamiczną, angażującą i praktyczną lekcję programowania dla uczniów klasy 8.
Cele szczegółowe:
Cel szczegółowy |
Opis celu |
1. Rozwinięcie Umiejętności Programowania: |
Cel: Uczniowie opanują podstawy programowania w języku Python, zdobywając umiejętność tworzenia prostych programów. |
2. Zrozumienie Zasady Działania Płytki MicroBit: |
Cel: Uczniowie zidentyfikują i zrozumieją funkcje poszczególnych elementów płytki MicroBit, takich jak diody LED, akcelerometr, magnetometr itp. |
3. Integracja Teorii z Praktyką: |
Cel: Uczniowie będą w stanie zastosować teoretyczną wiedzę z zakresu programowania do praktycznych projektów z wykorzystaniem płytki MicroBit. |
4. Rozwijanie Umiejętności rozwiązywania problemów: |
Cel: Uczniowie będą zdolni do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z programowaniem oraz rozumienia, jak wprowadzać korekty w kodzie w przypadku błędów. |
5. Stymulowanie Kreatywności: |
Cel: Uczniowie rozwijają kreatywne myślenie poprzez tworzenie interaktywnych projektów, które łączą programowanie z rzeczywistym środowiskiem za pomocą płytki MicroBit. |
6. Współpraca i Komunikacja w Grupie: |
Cel: Uczniowie zdobywają doświadczenie w pracy zespołowej, dzieląc się pomysłami i współpracując nad projektami, co rozwija umiejętności komunikacyjne. |
7. Samodzielna Eksploatacja Płytki MicroBit: |
Cel: Uczniowie będą w stanie samodzielnie korzystać z płytki MicroBit, programować ją oraz dostosowywać jej funkcje do własnych potrzeb. |
8. Świadome Wykorzystanie Czujników: |
Cel: Uczniowie zrozumieją zasadę działania czujników w płytki MicroBit i będą potrafili je efektywnie wykorzystać w swoich projektach. |
9. Zastosowanie Wiedzy w Projektach Praktycznych: |
Cel: Uczniowie zastosują zdobytą wiedzę i umiejętności programowania w praktyce, tworząc interaktywne projekty na płytkach MicroBit. |
10. Zwiększenie Motywacji do Nauki: |
Cel: Dzięki innowacyjnemu podejściu, uczniowie będą bardziej zaangażowani i zmotywowani do nauki programowania, widząc jego praktyczne zastosowanie. |
11. Świadomość Znaczenia Technologii: |
Cel: Uczniowie zyskają świadomość roli technologii, programowania i płytki MicroBit w dzisiejszym świecie, rozwijając zainteresowanie dziedziną STEM. |
Oczekiwane efekty dla ucznia:
Oczekuje się, że innowacyjna metodyka pozwoli uczniom nie tylko na opanowanie umiejętności programowania, ale także na rozwinięcie kreatywnego myślenia, zdolności do rozwiązywania problemów, współpracy zespołowej i samooceny. Efekty te przyczynią się do lepszego zrozumienia i wykorzystania technologii w życiu codziennym oraz otworzą drzwi do dalszego zgłębiania dziedziny informatyki.
Metody i formy pracy:
Metoda: Realizacja interaktywnych projektów z wykorzystaniem płytki MicroBit i języka Pythona.
Forma Pracy: Uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach dwuosobowych nad projektami, takimi jak gry, symulacje czy interaktywne aplikacje, co umożliwia praktyczne zastosowanie wiedzy programistycznej.
Tematyka zajęć:
Tematyka zajęć jest zgodna z wymaganiami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego:
Lekcja 1: Micro:bit i pierwszy program w Pythonie
Lekcja 2: Micro:bit – pętla i animacje
Lekcja 3: Micro:bit – instrukcja warunkowa, pętla zdarzeń i przyciski
Lekcja 4: Micro:bit i listy
Lekcja 5: Micro:bit i brzęczyk
Lekcja 6: Micro:bit i akcelerometr
Lekcja 7: Micro:bit i radio
Lekcja 8: Micro:bit – kod Morse'a z radiem i brzęczykiem
Kazimierz Bartuś